Tavalisemad andmetüübid Pythonis
sõned (string)
täisarvud (int)
ujukomaarvud (float)
täisarvud (int)
ujukomaarvud (float)
-----------------------
Muutujad
Muutuja nime saab programmeerija ise valida, arvestades, et muutuja nimeks ei satuks mingi programmi käsk (nagu nt print, input vms). Muutujatele saab anda erinevaid väärtusi. Nimetus muutuja viitab sellele, et väärtus võib muutuda, nt kui programmi alguses on x=5, siis hiljem võib x saada hoopis uue väärtuse.
-----------------------
Kommentaarid
Ülesanded 1
Koomiks "Ämblikmees"
Naiste korkkaenlaalused "Lööktöölise unistus"
"Aktuaalse kaamera" uudised
Ülesande kood
2. Lisa faili ka üks kommentaar - Ülesande kood(NB! Linux ja MAC arvutites võib täpitähtede kirjutamine lauses anda mõnikord veateate, sel juhul asenda täpitähed esialgu a, o-dega)
3. Kirjuta programm, mis jagab kaks arvu 55 ja 7 ning teatab vastuse - Ülesande kood
4. Täienda eelmist programmi nii, et vastus tuleks komaga arv - Ülesande kood
5. Kirjuta programm, mis leiab vastuse tehtele 2156*3245.4+5996789-8567224/2.5
6. Täienda eelmist programmi nii, et vastus tuleks täisarv - Ülesande kood
-------------------
Kilpkonna programm Pythonis
Proovi Pythonis käivitada programm
#impordime kilpkonna (turtle) programmi:
from turtle import *
forward(100)
left(120)
forward(100)
left(120)
forward(100)
left(120)
exitonclick() #lubab akna sulgeda hiireklõpsuga
(Allikas: https://programmeerimine.cs.ut.ee/01_sissejuhatus.html#kilpkonn
Selgitused:
- forward(m) – liigu edasi m sammu (sammu pikkus on 1 piksel)
- left(x), right(x) – pööre vasakule, pööre paremale x kraadi
- up(), down() – tõsta pliiats üles, langeta pliiats alla, vastu ekraani
-------------------
Ülesanded 2
7. Kirjuta programm, mis laseb kilpkonnaga ruudu (ristküliku, tähekese) joonistada.
8. Mida joonistab kilpkonna programm kontrollküsimuses?
https://programmeerimine.cs.ut.ee/01_sissejuhatus.html#kilpkonn
https://programmeerimine.cs.ut.ee/01_sissejuhatus.html#kilpkonn
-------------------
Graafika Pythonis - tkinter
tkinter on Pythoni üks mooduleid.
Moodul on programmi loojate või arendajate poolt eelnevalt valmis kirjutatud funktsioonide kogum.
Kui installida arvutisse Pythoni programmeerimiskeskkond, siis sellega tulevad kaasa ka erinevad moodulid ehk eelnevalt valmis kirjutatud programmikoodid, mis aitavad Pythoni programmeerimist lihtsamaks muuta (st keegi on osa programmeerimistööd meie eest juba ära teinud ja saame oma programmide loomisel kasutada neid olemasolevaid koode).
Need tööd lihtsustavad programmikoodid sisalduvad failides, mis koos Pythoni installiga sinu arvutisse laaditi.
Erinevad moodulid kirjeldavad arvuti jaoks ära, mida tähendavad mõisted nagu oval, line, sin (ehk siinus), cos (ehk koosinus) jpm. See tähendab, et saame neid mõisteid oma programmides kasutada, ilma, et peaksime hakkama arvutile ise selgitama, mida näiteks sõna "oval" või "line" tähendab.
tkinter tuleb sõnadest Tk interface (Tk liides).
Liides on miski, mis aitab arvuti eri osadel või erinevatel programmidel omavahel suhelda.
Tk on n-ö graafiliste tööriistade komplekt. See sisaldab erinevaid "vidinaid" graafika jm loomiseks.
tkinter moodul aitab selle graafiliste tööriistade komplekti Pythonis kasutusele võtta.
Selleks, et Tk vidinaid tkinteri abil kasutada, peame need importima:
See lause tähendab piltlikult, et kui me oma programmikoodi hiljem tööle paneme, "haagitakse" tkinteriga vajalikud graafikavidinad sellele külge.
Koos graafikaga on võimalik kasutada ka erinevaid kirjastiile ja graafika-aknasse kirjutada. Selleks on meil vaja importida ka kirja muutmiseks vajalik komplekt.
Tk vidinate hulgas on funktsioon Tk(), mis tekitab meile akna ehk aluse, mille peale joonistama hakata.
raam = Tk() - selleks, et seda akent kasutada, anname talle nime ehk salvestame ta muutujasse. Paneme muutuja nimeks näiteks "raam".
Tk() funktsioon tekitab meile nagu laua, aluse või raami, mille peal joonistama hakata. Nüüd on aga vaja ka lõuendit, kuhu peale joonistada. Selleks on Tk vidinate hulgas olemas Canvas.
Canvas(raam, width=600, height=600, background="white") - tähendab, et asetame lõuendi alusele nimega "raam" ja määrame lõuendi suuruse ning värvi.
Et hiljem saaksime oma lõuendile kiiresti viidata ja sellega erinevaid toiminguid teha, anname talle ka nime, näiteks "louend".
louend.grid() - selleks, et kergem oleks asju lõuendile paigutada, paneme lõuendile ka (nähtamatu) ruudustiku, funktsiooni grid() abil.
Moodul on programmi loojate või arendajate poolt eelnevalt valmis kirjutatud funktsioonide kogum.
Kui installida arvutisse Pythoni programmeerimiskeskkond, siis sellega tulevad kaasa ka erinevad moodulid ehk eelnevalt valmis kirjutatud programmikoodid, mis aitavad Pythoni programmeerimist lihtsamaks muuta (st keegi on osa programmeerimistööd meie eest juba ära teinud ja saame oma programmide loomisel kasutada neid olemasolevaid koode).
Need tööd lihtsustavad programmikoodid sisalduvad failides, mis koos Pythoni installiga sinu arvutisse laaditi.
Erinevad moodulid kirjeldavad arvuti jaoks ära, mida tähendavad mõisted nagu oval, line, sin (ehk siinus), cos (ehk koosinus) jpm. See tähendab, et saame neid mõisteid oma programmides kasutada, ilma, et peaksime hakkama arvutile ise selgitama, mida näiteks sõna "oval" või "line" tähendab.
tkinter tuleb sõnadest Tk interface (Tk liides).
Liides on miski, mis aitab arvuti eri osadel või erinevatel programmidel omavahel suhelda.
Tk on n-ö graafiliste tööriistade komplekt. See sisaldab erinevaid "vidinaid" graafika jm loomiseks.
tkinter moodul aitab selle graafiliste tööriistade komplekti Pythonis kasutusele võtta.
Selleks, et Tk vidinaid tkinteri abil kasutada, peame need importima:
See lause tähendab piltlikult, et kui me oma programmikoodi hiljem tööle paneme, "haagitakse" tkinteriga vajalikud graafikavidinad sellele külge.
Koos graafikaga on võimalik kasutada ka erinevaid kirjastiile ja graafika-aknasse kirjutada. Selleks on meil vaja importida ka kirja muutmiseks vajalik komplekt.
Tk vidinate hulgas on funktsioon Tk(), mis tekitab meile akna ehk aluse, mille peale joonistama hakata.
raam = Tk() - selleks, et seda akent kasutada, anname talle nime ehk salvestame ta muutujasse. Paneme muutuja nimeks näiteks "raam".
Tk() funktsioon tekitab meile nagu laua, aluse või raami, mille peal joonistama hakata. Nüüd on aga vaja ka lõuendit, kuhu peale joonistada. Selleks on Tk vidinate hulgas olemas Canvas.
Canvas(raam, width=600, height=600, background="white") - tähendab, et asetame lõuendi alusele nimega "raam" ja määrame lõuendi suuruse ning värvi.
Et hiljem saaksime oma lõuendile kiiresti viidata ja sellega erinevaid toiminguid teha, anname talle ka nime, näiteks "louend".
louend.grid() - selleks, et kergem oleks asju lõuendile paigutada, paneme lõuendile ka (nähtamatu) ruudustiku, funktsiooni grid() abil.
-------------------
Joon, ovaal, ring, ristkülik
Joon: create_line(x0, y0, x1, y1, fill="red")
![]() |
Joon AB koordinaatidega x0=2, y0=4, x1=8, y1=4 |
Ovaal: create_oval(x0, y0, x1, y1, fill = "blue")
Ring: create_oval(x0, y0, x0+arv1, y0+arv1) - arv1 peab ringi puhul olema üks ja sama arv
Ristkülik: create_rectangle(x0, y0, x1, y1)
Ovaali ja ristküliku koordinaadid |
Hulknurk: create_polygon(x0, y0, x1, y1, x2, y2, ..., xn, yn)
-------------------
Ülesanded 3 - tkinter
9a. Joonista ovaal, ring, joon, ristkülik. Värvi need - Ülesande kood
9b. Joonista Eesti lipp
10. Joonista mõni keerulisem lipp, nt Bahama
11. Joonista pea (ovaal), üks silm lahti, teine silm kinni ja punane suu
12. Keera nägu tagurpidi, peegelpildis (silmad all ja suu üleval)
13. Keera nägu tagurpidi, 180 kraadi
14. Joonista pea alla ka keha ja käed, jalad

-------------------
Codecademy - Pythoni harjutused
-------------------
Kodused tööd
- Kirjuta skript, mis joonistab "kilpkonnaga" (turtle) labürindi vm raskema kujundi
- Kirjuta skript, mis joonistab tahvlile (canvas) maja, puu vms.
Lisaülesanne
- Proovi Codecademy's jõuda Pythoni teise taseme lõppu https://www.codecademy.com/learn/python
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar