Java õppematerjalid
- JAVA loengumaterjalid
- JAVA tutvustus
- JAVA õpik
- Ingliskeelsed juhendid (klass, objekt, instants jne)
- JAVA API versioon 8 - juhendid, kui vaja abi, mismoodi midagi kirja panna, meetodid, klassid jm. (Mulle meeldib Index pealt otsida - saab asjad kiiremini kätte, kui ei tea, mille alt täpselt otsida)
-----------------------
Esimene programm
Fail: HelloWorld.java
public class HelloWorld{
public static void main(String[] argumendid){
System.out.println("Hello, World");
}
}
public static void main(String[] argumendid){
System.out.println("Hello, World");
}
}
Koodi selgitus
public class HelloWorld - Javas saab kirjutada väga pikki programme. Selleks, et pikas koodis paremini orienteeruda, "pakitakse" tekst n-ö "kestade" sisse. "Kesta" moodustavad klass ja meetod, mis peavad olema igas programmis.
public static void main(String[] argumendid) - selles klassis (class HelloWorld) on vaid üks meetod ehk funktsioon. See kirjeldab antud näites ära, mida tahame oma programmis teha.
Java meetodites kirjeldatakse ära objektide, instantside omadused ja see, kuidas nad käituvad.
Java meetodites kirjeldatakse ära objektide, instantside omadused ja see, kuidas nad käituvad.
Meetod main on põhimeetod, mis on vajalik Java programmide käivitamiseks. (Kui mõnes Java klassis meetod main puudub, saab seda klassi kasutada vaid mõne teise klassi kaudu, mitte omaette.)
Klassi alustavad ja lõpetavad nurksulud { }
Meetodi alustavad ja lõpetavad nurksulud { }
Kõik mis jääb nurksulgude { } sisse, on vastava klassi või meetodi osa.
System.out.println("Hello, World"); - kirjutab ühe rea "Hello, World" (ja viib kursori järgmisele reale)
Täpsemalt:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
System.out.println("Hello, World"); - kirjutab ühe rea "Hello, World" (ja viib kursori järgmisele reale)
Täpsemalt:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
-----------------------
Ülesanded 1
1) Ava Notepad või mõni muu lihtne tekstiredaktor. Kirjuta sinna HelloWorld programm (näide ülal).
Salvesta fail nimega HelloWorld.java
NB! Javas peab fail, mis sisaldab klassi koos põhimeetodiga main, olema sama nimega nagu põhimeetodit sisaldava klassi nimi. Antud juhul siis klass on HelloWorld, failinimi HelloWorld.java
2) Ava terminal:
- Windowsis kirjuta Start menüü otsingusse cmd
- Ubuntus nt LXTerminal, selleks vajuta korraga klahve Ctrl + Alt + T
- Mac OS X-l kirjuta otsingusse nt Terminal
3) Navigeeri terminali aknas oma Salvestatud faili juurde.
- Windows: Kui salvestasid selle näiteks C:\Users\kati\Documents\Java, siis kirjuta cmd.exe aknasse:
- Linuxis ja Mac'is, kui salvestasid selle näiteks Documents/kati/Java, siis kirjuta terminali aknasse:
4) Kompileeri oma Java fail käsuga javac HelloWorld.java
5) Käivita fail: java HelloWorld. See trükib aknasse Hello, World
6) Muuda oma programmi nii, et saaksid liita kaks arvu ja programm trükib vastuse ekraanile. (Ära unusta programmi kompileerimast javac Arvutamine.java käsuga. Käivita programm käsuga java Arvutamine) - VAATA LAHENDUST
Näide:
![]() |
NB! System.out.println käsus pead kolm punkti asendama millegagi, nii et programm töötaks ja teataks vastuse! |
7) Leia kahe arvu summa, nii, et kasutaja saab vastavad arvud ise terminali aknas sisestada.
NB! Kommentaaride read on Javas tähistatud kahe kaldkriipsuga //
Selgitused alljärgneva programmi koodi osas on kirjutatud kommentaaridesse.
VIHJE: Kolm punkti ... asenda igal pool sobilike muutujatega.
VAATA LAHENDUST
8) Muuda eelmist programmi nii, et see küsiks sinult ees- ja perekonnanime ja tervitaks sind ees- ja perekonnanime pidi.
VIHJE: andmetüüpide int asemel tuleb koodis kasutada andmetüüpi String ja Scannerile tuleb öelda, et sisse tuleb lugeda nüüd hoopis nextLine()
VIHJE: andmetüüpide int asemel tuleb koodis kasutada andmetüüpi String ja Scannerile tuleb öelda, et sisse tuleb lugeda nüüd hoopis nextLine()
-----------------------
Java graafilised vahendid
Java graafilised vahendid on palju mitmekesisemad ja paremad kui Pythonis.
Üks võimalus graafiliste vahendite kasutamiseks on pakett .awt, mis sisaldab vahendeid, mille abil saab joonistada, luua mänge jne. See sarnaneb natuke Pythoni tkinter moodulile.
Selleks, et graafiliste vahendite paketti .awt kasutada, peame ta esmalt importima: import java.awt.*
* - tärn näitab, et impordime kõik paketi sees sisalduvad vidinad ehk Java puhul klassid.
Pakett .awt sisaldab ka klassi Frame, mis lasebki meil ekraanile tekitada akna ehk raami:
![]() |
Akna saab kinni panna ja programmi töö lõpetada, kui vajutada terminali aknas korraga klahve CTRL + C |
Koodi selgitus:
Frame raam - tekitame raami, mille nimetame nimega "raam".
new Frame("Joonistame") - loome ühe uue isendi ehk instantsi, kasutades klassi Frame vahendeid.
NB! Javas (erinevalt Pythonist) on iga käskluse lõpus semikoolon ; see näitab, et käsk lõppes.
Seetõttu saab Java käsklusi ilma erimärkideta ridade vahel poolitada (erinevalt Pythonist)
raam.setSize(300, 300); - määrame raami suuruse. Javas on tavaline, et kahest sõnast koosnevad käsus kirjutatkse esimene väikse ja teine suure tähega.
raam.setVisible(true); - muudab raami nähtavaks
Ülesanded 2
9) Pane oma raam arvutiekraanil liikuma, kasutades Thread Sleep'i.
Vihje: koodinäiteid ja selgitused leiab:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
NB! Programmi töö saab terminalis, käsureal peatada ja Frame tüüpi akna sulgeda klahvide CTRL + C vajutuse abil.
10) Pane oma raam arvuti ekraanil tsükli abil liikuma
Vihje: koodinäiteid ja selgitused leiab:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
11) Muuda eelmist koodi nii, et raam liiguks arvuti ekraanil ülevalt nurgast alla nurka ja tagasi
12) Pane raami aknas värvid vahelduma
12) Pane raami aknas värvid vahelduma
Vihje: koodinäiteid ja selgitused leiab:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
13) Muuda eelmist programmi nii, et muutuksid punase, rohelise ja sinise toonid. Alusta näiteks RGB värvist 0, 0, 0 ehk must.
Vihje: RGB värvid saavad muutuda väärtusteni 255, 255, 255. http://rgb.to/0,0,0
14) Joonista Java abil Frame aknasse maja, puu või mingi muu nähtus.
Vihje: koodinäiteid ja selgitused leiab:
http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/pohikursus03/tutvus.htm
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar